بررسی میزان تأثیر Role Modeling (تئاتر) در آموزش بهداشت دهان و دندان دکتر سید سعید مظلومی محمودآباد1- دکتر امیر معین تقوی2 - دکتر ابوالفضل برخورداری3 - دکتر فرهاد علیدوستی 4 1- دانشیار گروه آموزشی مبارزه با بیماریهای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد 2- دانشیار گروه آموزشی پریودنتولوژی دانشکده و مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد 3- دانشیار گروه آموزشی بهداشت حرفهای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد 4- دندانپزشک چکیده زمینه و هدف : روشهای مختلفی برای آموزش بهداشت کودکان وجود دارد یکی از روشهایی که کمتر به آن پرداخته شده است تئاتر میباشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان تأثیر این روش آموزشی بر بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر یزد بوده است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی به روش قبل و بعد و زمان اجرای آن نیمه دوم سال 83 بود. این بررسی روی دویست دانشآموز دختر مقطع ابتدایی انجام گردید. در هر منطقه شهر، یک دبستان و در هر دبستان به صورت خوشهای از هر یک از مقاطع یک کلاس بیست نفری انتخاب گردید. روش جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که قبل و بعد از اجرای تئاتر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به وسیله آن سنجیده شد. از آزمونهای آماری Chi-Square, Wilcoxon و بسته نرم افزاری SPSS برای مقایسه نتایج قبل و بعد از آموزش استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که به طور کلی تئاتر در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان مؤثر بوده است. تأثیر تئاتر بهترتیب بر آگاهی دانش آموزان بیشتر از نگرش و بر نگرش آنها بیشتر از عملکرد بود. (0001/0 < P )در مورد رابطه سواد مادر با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان آزمون آماری نشان داد که تنها ارتباط سواد مادر با عملکرد معنادار بوده است. (021/0 = P )، همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مقطع تحصیلی دانش آموز با میزان آگاهی (020/0 = P )، نگـرش (0001/0 = P ) و عملکـرد (022/0 = P ) وجود دارد، به طوری که در مقاطع بالاتـر این مقادیـر افزایش مییابد. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای سناریوی استفاده شده در این بررسی متناسب با مسائل فرهنگی هر منطقه در مدارس سطح شهرستان میتواند در جهت ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار گیرد. کلید واژهها: تئاتر – آموزش بهداشت – بهداشت دهان و دندان – دانش آموزان. وصول مقاله: 2/10/1387 اصلاح نهایی: 26/1/1388 پذیرش مقاله: 28/4/1388 نویسنده مسئول : دکتر امیر معین تقوی، گروه آموزشی پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد e.mail:Moeentaghavi@mums.ac.ir |