بررسی میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1382
دکتر حسن رزمی* - دکتر محمدجعفر تالاری**
*- استادیار گروه آموزشی اندودنتیکس دانشکده دندانپزشکی، مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران.
**- دندانپزشک.
چکیده
زمینه و هدف: یکی از شاخصهای ارزشیابی که در بیمارستانها و مؤسسات درمانی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است ارزشیابی بر اساس «رضایت» میباشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1382 بر روی پانصدوپنجاه بیمار مراجعهکننده به بخشهای مختلف دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد که از دو بخش تشکیل یافته بود، بخش اول در رابطه با مشخصات فردی بیماران و بخش دوم در رابطه با اهداف مطالعه بوده است که شامل 18 سئوال در هفت بخش میباشد که در برگیرنده میزان رضایت از فرآیند پذیرش، برخورد منشی بخش، بهداشت و کنترل عفونت، برخورد و رفتار دانشجو، نظارت استادان، هزینه خدمات درمانی و میزان رضایت کلی از کار صورت گرفته است. جهت محاسبه و آنالیز آماری از نرمافزار SPSS و برای تعیین اثر متغیرهای مورد سنجش در این مطالعه بر میزان رضایت کلی بیماران از آزمون X2 استفاده شد.
یافتهها: در مجموع 8/57% بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از کاری که برای آنان صورت گرفته بود رضایت کامل داشته، 8/25% نسبتاً راضی و 4/16% نیز ناراضی بودند. ارتباط معنیداری بین میزان رضایت بیماران مراجعه کننده به دانشکده مذکور با داشتن دفترچه بیمه (011/0=P)، فرآیند پذیرش (019/0=P)، نحوه برخورد دانشجویان (0001/0=P)، نظارت استادان (0001/0=P) و هزینه خدمات درمانی (0001/0=P) وجود دارد. نتیجهگیری: میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به دانشکده دندانپزشکی تهران با همه کاستیها و نقاط ضعفی که در ارائه خدمات به مراجعهکنندگان این مرکز وجود داشت در اندازه نسبتاً مطلوبی قرار دارد.
کلید واژهها: رضایت بیمار - خدمات دندانپزشکی - دندانپزشکی تهران
Razmi H, Jafari Talari M J. Evaluation of patients' satisfaction referred to Dentistry Faculty, Tehran University of Medical Sciences in 2003. J Iran Dent Assoc 2005; 17 (2) :82-89 URL: http://jida.ir/article-1-168-fa.html
رزمی دکتر حسن، تالاری دکتر محمدجعفر. بررسی میزان رضایت بیماران مراجعهکننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1382. . 1384; 17 (2) :82-89
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly