Abstract
سطØÛŒ نگری دینی : علامت Ùˆ عاقبت
Â ØØ¬Øª الاسلام Ù…ØÙ…د سروش Ù…ØÙ„اتی
 Â
 دین، شیوه Ùˆ روش صØÛŒØ زندگی کردن را به انسان می‌آموزد Ùˆ به تعبیر علامه طباطبایی «ان الدّین ÙÛŒ عر٠القرآن هو السنه الاجتماعیه الدائره ÙÛŒ المجتمع» (1 )ØŒ از این رو هنگامی Ú©Ù‡ دین بد Ùهمیده می‌شود، مسیر زندگی انسانها Ù…Ù†ØØ±Ù می‌گردد Ùˆ همان‌گونه Ú©Ù‡ شخص بی‌دین از صراط مستقیم خارج شده است، شخصی متدینی هم Ú©Ù‡ تلقی صوابی از دین ندارد، بیرون از صراط مستقیم است . دینداری دارای لغزشگا‌ههای مختلÙÛŒ است Ú©Ù‡ یکی از خطرناکترین آنها «سطØÛŒâ€ŒÙ†Ú¯Ø±ÛŒÂ» است. دیندار سطØÛŒâ€ŒÙ†Ú¯Ø±ØŒ چیزی از دین را «منکر» نمی‌شود Ùˆ در صدد Â«Ù…Ø®Ø§Ù„ÙØªÂ» با دین هم نیست، ولی درک او ÙØ±Ø§ØªØ± از برخی ظواهر نمی‌رود Ùˆ به «Ùهم عمیق» از دین دست نمی‌یابد .
 سطØÛŒâ€ŒÙ†Ú¯Ø±ÛŒ دینی «عللی» دارد Ùˆ «علایمی» Ú©Ù‡ با این علل Ùˆ علایم می‌توان زمینه‌های آن را شناسایی کرد Ùˆ به میزان گستردگی Ùˆ شیوع آن در جامعه دینداران Ù¾ÛŒ برد Ùˆ با توجه به این علل Ùˆ عوامل Ù…ÛŒ توان «عاقبت» آن را پیش بینی کرد. یکی از این علایم، «زود‌باوری» است . Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ سطØÛŒâ€ŒÙ†Ú¯Ø±ØŒ بسیار زود باورند Ùˆ به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌توان ÙØ¶Ø§ÛŒ ذهنی آنها را اشغال کرد Ùˆ زمام اندیشه‌شان را به دست Ú¯Ø±ÙØª. آنها به دلیل اینکه به معضلات هر مسئله توجه ندارند Ùˆ از تجربه Ùˆ تØÙ„یل عمیق Ùˆ همه جانبه مسایل دینی عاجزند، به سرعت Ùˆ به سهولت، به «یقین» Ùˆ اطمینان می‌رسند. Ú†Ù‡ بسیار مسایلی Ú©Ù‡ برای متÙکران جای Ø´Ú© Ùˆ تردید داشته Ùˆ دانایان با Ø§ØØªÛŒØ§Ø· نسبت به آن اظهار نظر می‌کنند، ولی سطØÛŒâ€ŒÙ†Ú¯Ø±Ø§Ù†ØŒ از موضع «جزمیت» درباره آن نظر می‌دهند Ùˆ Ú†Ù‡ بسیار مسایلی Ú©Ù‡ اندیشمندان آن را «نظری» دانسته Ùˆ نیازمند «دلیل» می‌شمارند، ولی سطØÛŒ نگران آن را «بدیهی» معرÙÛŒ کرده Ùˆ بی‌نیاز از استدلال می‌شمارند Ùˆ Ø¨ØØ« درباره آن را «تخطئه» می‌کنند . مثلاً زود‌باوران به Ø±Ø§ØØªÛŒ ادعای Ú©Ø´Ù Ùˆ شهود Ùˆ یا ملاقات با امام زمان را «تصدیق» می‌کنند Ùˆ به صر٠اینکه از Ùلان واعظ Ùˆ یا Ù…Ø¯Ø§Ø Ø´Ù†ÛŒØ¯Ù‡â€ŒØ§Ù†Ø¯ØŒ آن را ÙˆØÛŒ منزل می‌دانند، ولی اهل نظر چون تابع دلیل‌اند، در برابر ادعاهای بی‌دلیل مقاومت می‌کنند Ùˆ به خود جرأت می‌دهند Ú©Ù‡ درباره اعتبار هر دلیل، به Ø¨ØØ« Ùˆ تأمل بپردازند. از این رو Ùقیه بزرگی مانند آیت الله خوئی در برابر همه ØÚ©Ø§ÛŒØªÙ‡Ø§ÛŒÛŒ Ú©Ù‡ درباره ملاقات با امام زمان نقل شده، می‌ایستد Ùˆ می‌گوید: ادعای رؤیت امام زمان در عصر غیبت Ù¾Ø°ÛŒØ±ÙØªÙ‡ نمی‌شود: «اما زمان الغیبه ÙØ§Ø¯Ø¹Ø§Ø¡ الرؤیه Ùیه غیر مسموعه» . ( 2)ØŒ او می‌گوید ما وظیÙÙ‡ داریم Ú©Ù‡ هر کسی مدعی رؤیت ØØ¶Ø±Øª شود، او را «تکذیب» نماییم: «انّا مأمورون بتکذیب مدعّی الرؤیه» . (3)ØŒ علامه Ø¨ØØ±â€ŒØ§Ù„علوم هم Ú©Ù‡ بسیاری از ØÚ©Ø§ÛŒØªÙ‡Ø§ÛŒ تشرّ٠منسوب به اوس ت، «امتناع رؤیت ØØ¶Ø±ØªÂ» در عصر غیبت را مبنایی دانسته Ú©Ù‡ در مسایل مختل٠باید به‌ آن توجه داشت، از این رو می‌گوید ØŒ گاه برخی از علمای ابرار عیناً به «سخن» ØØ¶Ø±Øª آگاه می‌شوند، ولی امکان این گونه علم به کلام امام، به معنی «امکان رؤیت» ØØ¶Ø±Øª نیست Ùˆ باید ادعای آنان، با «امتناع رؤیت»‌ سازگار باشد: «ربما ÛŒØØµÙ„ لبعض ØÙظه الاسرار من العلماء الابرار العلم بقول الامام (ع) بعینه علی وجه لا یناÙÛŒ امتناع الرؤیه ÙÛŒ هذه الغیبه...» (4)
........
Â